Megszavazták a benzinnel és dízelmotorral felszerelt autók betiltását.

Az Európai Parlament szerdán a belső égésű motorokkal felszerelt új autók értékesítésének 2035-től való betiltása mellett szavazott, de a döntést jóváhagyásra be kell nyújtani az Európai Unió Tanácsához, és valószínűleg kifogások merülnek fel.

Az Európai Parlament szerda délután jóváhagyta az Európai Bizottság tervezetét, amely szigorú szabályokat ír elő a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozóan, hogy a 2035-től gyártott járművekre többé ne lehessen belső égésű motorokat felszerelni.

“Történelmi szavazás az Európai Parlamentben: az európai parlamenti képviselők támogatják a belső égésű motorok új járművekre való 2035-től történő betiltását” – reagált az Európai Bizottság, emlékeztetve arra, hogy a szennyezés csökkentésére irányuló intézkedéscsomag részeként 2021 júliusában terjesztette elő a javaslatot.

Az Európai Parlament alapvetően azt szeretné, ha a benzinnel és dízelmotorral felszerelt autókat 2035-től már nem gyártanák. Az addig nyilvántartásba vett belső égésű járművek azonban a meghatározandó határidőig üzemben maradnak – jegyzi meg a weboldal Tagesschau.de.

De nem az Európai Parlament az egyetlen döntéshozó szerv. Az Európai Unió Tanácsa, amelyben a tagállamok képviseltetik magukat, e hónap végéig határoz az Európai Bizottság által javasolt tervről, és valószínűleg kifogások merülnek fel, hogy új tervezetet kell kidolgozni, amelyet mind az Európai Parlament, mind az Európai Unió Tanácsa elfogad.

A német ellenzék már bírálta a kezdeményezést, megjegyezve, hogy az Európai Parlament sem fogad el új típusú zöld üzemanyagokat. “A Zöld Párt, a Liberálisok és a Szociáldemokraták sajnos az elektromobilitás felé vezető úton járnak” – reagált Jens Gieseke, a Kereszténydemokrata Unió (CDU) német EP-képviselője.

Az elektromos autókkal szembeni kifogások az akkumulátor magas töltési idejére, a töltőállomások infrastruktúrájának hiányára és az akkumulátorok által okozott szennyezésre vonatkoznak. Emellett nőtt a villamos energia, és exponenciálisan növekedni fog a villamosenergia-szükséglet. Ebben az összefüggésben Németország támogatta a környezetbarát üzemanyagok kifejlesztését.