Rekordmennyiségű orosz olaj van a szállítóhajók fedélzetén, soha nem látott mennyiségben indiába és Kínába, mivel más nemzetek korlátozzák az importot az ukrajnai háború miatt.

Az elmúlt héten 74-79 millió hordónyi orosz olajat szállítottak át, ami megközelíti azt a 27 millió hordót, amelyet közvetlenül Ukrajna februári inváziója előtt szállítottak át ezeken az oroszokon – közölte a Kpler. A múlt hónapban először Ázsia felülmúlta Európát, mint a legnagyobb vásárlót, és ez a különbség májusban várhatóan növekedni fog az adat- és elemzőcég szerint.

Az adatok azt mutatják, hogy a globális energiakereskedelem a háborúban megváltozott, mivel Nagy-Britannia, az Egyesült Államok és számos uniós vállalat megtagadta az orosz nyersolaj vásárlását, arra kényszerítve Moszkvát, hogy vásárlókat keressen Ázsiában. India és Kína több millió hordó nyersolajat importált Oroszországból, kihasználva a magas kedvezményeket.

“Néhány érdeklődő ázsiai vásárlót gazdaságilag jobban motivál, mint egy politikai pozíció, az Egyesült Államok szorosan figyelemmel kíséri India orosz nyersolaj vásárlásait, így ez az áramlás kockázatokkal szembesülhet” – mondja Jane Xie, a Kpler munkatársa.

Az ázsiai – indiai és kínai – fő vásárlókhoz – jutó orosz nyersolaj együttes mennyisége áprilisban rekordmagasságot ért el, különösen az Indiából történő vásárlások számának növekedése után.

Az olajszállító tartályhajók így hosszabb utakat tesznek meg az orosz kikötőkből Ázsiába, ahelyett, hogy Európába mennének, általában egy egyirányú utazás Kínába körülbelül két hónapot vesz igénybe.

Május 26-ig mintegy 64,3 millió hordó nyersolajat szállítottak Oroszországban vízen, szemben a február végi 24,7 millió hordó nyersolajjal, a Kpler adatai szerint.