Semmilyen nyugati katonai segély nem tudta megakadályozni Oroszországot abban, hogy elérje katonai célját, luganszki és donyecki területek felszabadítását a harmadik fázis kezdetével.
Russia “Különleges Katonai Művelete”, amely február 24-én kezdődött, a negyedik hónapjába lép. A vártnál keményebb ukrán ellenállás ellenére (amelyet több milliárd dolláros nyugati katonai segítség és az Egyesült Államok és más NATO-tagok pontos, valós idejű csatatéri hírszerzése erősített meg), Oroszország a helyszínen és nagy mennyiségben megnyeri a háborút.
Több mint kilencven napos szakadatlan ukrán propaganda után, amelyet esztelenül visszhangzott a bűnrészes nyugati fősodratú média, amely az ukrán fegyveres erők csatatéri sikereit és az orosz hadsereg állítólagos inkompetenciáját magasztalja, az oroszok a művelet kitűzött céljának, nevezetesen az újonnan független Donyec-medencei Köztársaságok, Luganszki Köztársaság és Donyeck felszabadításának küszöbén állnak.
Putyin azt mondta, hogy a cél az volt, hogy “a DPR -t (Donyecki Népköztársaság) és az LPR-t (Luganszki Népköztársaság) helyreállítják a Donyecki és Luganszk régiók közigazgatási határain belül.
Március 25-én az Orosz Föderáció Fegyveres Erőinek Vezérkari Főnökség műveleti igazgatója, Szergejj Rudszkoj ezredes kijelentette, “az első fő célkitűzések megvalósultak. Az ukrán fegyveres erők harci képességei csökkentek, ami ismételten lehetővé tette, hogy fő célra váltsunk: a Donyec-medence felszabadítására.
Rudskoy szerint az első fázis célja az volt:
“Az ukrán fegyveres erők katonai infrastruktúrájának, felszerelésének, személyzetének megsemmisítése, amelynek az eredményei nemcsak az erőik megbénítását eredményezik, de nem adnak nekik lehetőséget arra sem, hogy megerősítsék csapataikat a Donyec-medencében, és azt sem teszik lehetővé, hogy ezt mindaddig megtegyék, amíg az orosz hadsereg teljesen fel nem szabadítja a KNDK és az LPR területeit. A szárazföldi erők mind a 24 alakulata, amely a művelet megkezdése előtt létezett, jelentős veszteségeket szenvedett. Ukrajnának nincsenek szervezett tartalékai.”
Oroszország befejezte az első fázist, annak ellenére, hogy az Egyesült Államok, a NATO és az EU törekedett, hogy jelentős mennyiségű halálos katonai segítséget nyújtson Ukrajnának, elsősorban a könnyű páncéltörő és légvédelmi fegyverek elhelyezésével. “Hatalmas hibának tartjuk, hogy a nyugati országok fegyvereket szállítanak Kijevnek. Ez késlelteti a konfliktust, növeli az áldozatok számát, de nem lesz képes befolyásolni a művelet kimenetelét.
“Rendkívül rossz”
A konfliktus eddigi története bebizonyította, hogy Rudszkoj elgondolása helyes volt – semmilyen nyugati katonai segély nem tudta megakadályozni Oroszországot abban, hogy elérje katonai célját, a luganszki és donyecki területek felszabadítását.
Dmitrij Kuleba ukrán külügyminiszter a svájci Davosban tartott Világgazdasági Fórumon kijelentette: “Nem akarom, hogy bárki úgy érezze, hogy a háború többé-kevésbé rendben van. A Donyec-medencében rendkívül rossz a helyzet.”
Kuleba a május 9-i győzelem napi ünnepségek előestéjén tett merész kijelentéseket, amikor Oroszország számos becsmérlőjével együtt kijelentette, hogy Rudszkoj második fázisú offenzívája a Donyec-medencében megrekedt, és hogy Oroszország rövid időn belül kénytelen lesz átállni a támadásról védekező pozícióra, jelezve egy visszavonulás kezdetét, amelyről az ukránok azt állították, hogy nemcsak az eddig elvesztett összes terület visszafoglalásában csúcsosodik ki, de a Krímet is visszaszerzik.
Az ilyen fantáziadús gondolkodás utat engedett annak a fajta kemény valóságnak, amely figyelmen kívül hagyja a propagandát, és előnyben részesíti azt a piszkos feladatot, hogy tűzerővel és manőverrel elpusztítsa az ellenséget. Ezt a feladatot azonban bonyolította, hogy a Donyec-medencében zajló nyolc éve tartó szakadatlan konfliktus során, amely az orosz inváziót kiváltotta, az ukrán hadsereg olyan védelmi övet készített elő, amelyről Rudszkoj tábornok március 25-i tájékoztatójában megjegyezte, hogy “mélyen kiépített és mérnöki szempontból jól megerősített, monolitikus, hosszú tervezett betonszerkezetek rendszeréből áll”.
Rudskoy szerint a védelmi öv elleni támadó műveleteket szükségképpen “az ellenség erődítményei és tartalékaik elleni súlyos tűztámadás előzte meg”.
Az orosz tűzőrségi fölény kulcsfontosságú tényező volt a második fázisú műveletek győztes kimenetelében, porrá zúzta az ukránok védelmét, és ez megnyitotta az utat a gyalogság és a páncélosok számára.
Az orosz védelmi minisztérium napi tájékoztatója szerint az ukránok kétnaponta egy zászlóaljnyi munka- és haderőt veszítettek, nem is beszélve rengeteg harckocsiról, páncélozott harcjárműről, tüzérségi eszközökről és teherautókról.
A konfliktus több megfigyelője (köztük jómagam is )azt vetítette előre, hogy az alapvető katonai matematikából levont, a tényleges és előrejelzett veszteségszintekre vonatkozó prediktív elemzés alapján valós elvárás volt, hogy Oroszország a második fázis befejezése után joggal azt állíthassa, hogy a legtöbb, ha nem az összes politikai és katonai célt teljesítette a hadművelet kezdetén.
A logika azt diktálta, hogy az életképes hadseregtől megfosztott ukrán kormánynak nem lesz más választása, mint Franciaország 1940. júniusi kapitulációjának modern változata, a német hadsereg döntő csatatéri győzelmei után.
Miközben Oroszország továbbra is döntő katonai győzelemre törekszik Kelet-Ukrajnában, a Donyec-medence felszabadításával, a Krímet az Orosz Föderáció szárazföldjével összekötő földhíd elfoglalásával (a Donyec-medencén keresztül) valamint a Kherson hídfő bővítésére korlátozódik, hogy biztosítsa az édesvízkészleteket a Krím számára, amelyet az ukrán kormány 2014 óta elvágott.
Válassz előfizetői csomagot a Nexus Tv médiatartalmainak eléréséhez!
MERT JOGOD VAN AZ IGAZSÁGHOZ!
Oroszország céljai
Carl von Clausewitz porosz katonai teoretikus klasszikus értekezésében, a Háborúról című klasszikus értekezésében azt írta, ami a nemzeteket érintő konfliktusok egyik végső alpvetésévé vált, nevezetesen, hogy “a háború a politika folytatása más eszközökkel”. Ez ma is igaz.
Putyin két alapvető politikai célt fogalmazott meg a katonai művelettel kapcsolatban: Ukrajnát távol tartani a NATO-tól, és megteremteni a feltételeket ahhoz, hogy a NATO beleegyezzen az Egyesült Államoknak és a NATO-nak 2021. december 17-én benyújtott szerződéstervezetében megfogalmazott orosz követelésekbe. Ezek a szerződésjavaslatok új európai biztonsági keretet határoztak meg azzal, hogy követelték a NATO katonai erejének visszavonását az 1997-ben fennállt határokhoz. A NATO és az USA is elutasította Oroszország követeléseit.
Ami a katonai célokat illeti, a Donbász felszabadítása mellett Putyin február 24-i, az inváziót bejelentő beszédében kijelentette, hogy Oroszország “igyekszik majd demilitarizálni és leszakítani Ukrajnát a NATO-ról, valamint bíróság elé állítja azokat, akik számos véres bűncselekményt elkövettek. civilek elleni bűncselekményeket, beleértve az Orosz Föderáció állampolgárait is.”
Míg az Azov-ezred és más neonáci alakulatok veresége a mariupoli csata során döntő lépést jelentett e cél elérése felé, több ezer neonáci harcos, különféle katonai és félkatonai alakulatokba szervezve folytatja a harcot a kelet-ukrajnai frontvonalon, és diverzáns műveleteket hajt végre az ukrán hátsó területeken.
A denazifikációnak azonban van egy fontos politikai összetevője, amelyet Oroszország katonai művelete jelenleg nem érint, nevezetesen az ukrajnai szélsőjobboldali és neonáci politikai pártok fennmaradása egy olyan időszakban, amikor minden más politikai tevékenységet betiltottak a hadiállapot értelmében.
Ha valami, akkor az ukrán politikai élet “nácivá tétele” exponenciálisan bővült Oroszország inváziója óta, és Ukrajna egyre inkább Sztepan Bandera, az ukrán nacionalista ideológiájának hatása alá került, akinek követői zsidók, cigányok, lengyelek és oroszok százezreit ölték meg, miközben a második világháborúban a náci Németország oldalán harcoltak.
Míg korábban Oroszország talán képes volt elképzelni egy olyan politikai rendezést, amelyben az ukrán kormány jobboldali politikai pártokat és azok militarizált utódait látta, ma már tény, hogy az ukrán kormány egyre inkább a neonáci mozgalomhoz igazodik, hogy megerősítse súlyát az orosz háborúval szembeni, növekvő belpolitikai ellenállással szemben.
A valódi denazifikációhoz véleményem szerint Oroszországnak el kellene távolítania a Zelenszkij-kormányt a hatalomból, és egy olyan új politikai vezetéssel kellene helyettesítenie, amely agresszívan támogatja az orosz célt, a neonáci ideológia felszámolását Ukrajnában. Egyelőre semmi jel nem utal arra, hogy ez orosz cél lenne.
Újra militarizáció
A február 24-i invázió óta a demilitarizáció is sokkal nehezebbé vált. Míg az USA és a NATO által Ukrajnának az említett időpont előtt nyújtott katonai segélyt több százmillió dollárban lehetett mérni, addig a második fázisú műveletek megkezdése óta ez a segély olyannyira megnőtt, hogy csak az USA által Ukrajnának nyújtott teljes katonai segély megközelíti az 53 milliárd dollárt.
Ez a támogatás nemcsak a harctéren volt mérhető hatással a megölt orosz katonák és a megsemmisített felszerelések számában, hanem lehetővé tette Ukrajna számára, hogy újjáépítse az orosz erők által korábban megsemmisített harci erőt.
Bár ez a hatalmas támogatás nem lesz képes megfordítani a Donbasszban aratott orosz katonai győzelem terjedelmét és mértékét, azonban azt jelenti, hogy miután Oroszország teljesítette a szakadár köztársaságok felszabadítására vonatkozó kinyilvánított célját, a demilitarizáció még mindig nem fog megtörténni. Sőt, tekintettel arra, hogy a demilitarizáció előfeltétele, hogy Ukrajnát megfosszák minden NATO-befolyástól, beleértve a felszerelést, a szervezettséget és a kiképzést, azt lehet állítani, hogy Oroszország inváziója sikeresen elérte, hogy Ukrajna a NATO közelebbi partnerévé váljon, mint a kezdetek előtt.
A jogi kérdések
Ha Oroszország lenne az Egyesült Államok, amely a “szabályokon alapuló nemzetközi rend” eszméje szerint működne, a konfliktus jogi indoklásának túllépése nem jelentene problémát – elég csak megnézni, hogy az amerikai elnöki adminisztrációk sora hogyan élt vissza a 9/11-es támadásokat követően elfogadott kongresszusi felhatalmazással a katonai erő alkalmazására (AUMF), amikor azt jogtalanul használta fel olyan műveletek igazolására, amelyek kívül estek a törvényes hatáskörén.
Egy fél megúszhatja az ilyen következetlenségeket, ha – mint az Egyesült Államok – felelős a játékszabályok megalkotásáért és végrehajtásáért (pl, az úgynevezett “szabályokon alapuló nemzetközi rend”).
Vlagyimir Putyin azonban, amikor a téli olimpiai játékok megnyitóján Hszi Csin-ping kínai elnökkel találkozott, olyan politikai irányvonal mellett kötelezte el magát, amely szerint Oroszország Kínával együtt elutasítja az Egyesült Államok által uralt egypólusú világ vízióját meghatározó, szabályokon alapuló nemzetközi rendet, és helyette egy többpólusú, az ENSZ Alapokmányán alapuló, “jogon alapuló nemzetközi renddel” váltja fel azt.
Putyin nagyon óvatosan próbálta összekapcsolni Oroszország katonai műveletét az ENSZ Alapokmányának az önvédelemre vonatkozó 51. cikke alapján létező jogi felhatalmazásokkal. Az érintett konkrét konstrukció – amelyet a megelőző, kollektív önvédelemre vonatkozó követeléssel egyenértékűnek nevezett – azon az orosz állításon alapul, hogy “Ukrajna fegyveres erői befejezték egy olyan katonai művelet előkészítését, amelynek célja a népköztársaságok területe feletti ellenőrzés átvétele”.
Az állítólagos ukrán katonai művelet által jelentett közvetlen fenyegetés az, ami legitimálja Oroszország állítását. Valójában Oroszország hadműveletének mind az első, mind a második fázisa kifejezetten azokra a katonai követelményekre volt szabva, amelyek a Luganszk és Donyeck számára az ukrán katonai erő kelet-ukrajnai megerősödése által jelentett fenyegetés megszüntetéséhez szükségesek.
Probléma merül fel azonban akkor, amikor Oroszország befejezi a feladatát, vagyis az ukrán hadsereg megsemmisítését, felszámolását vagy szétszórását a Donbassz régióban. Míg korábban azzal lehetett volna érvelni, hogy a közvetlen fenyegetés mindaddig fennáll, amíg az ukrán erők elegendő harci erővel rendelkeznek a Donbassz régió visszafoglalásához, addig ma már nem lehet ilyen érvelést felhozni.
Oroszország hamarosan be fogja jelenteni, hogy legyőzte a keleten felsorakozott ukrán katonai erőket, és ezzel megszűnik a közvetlen fenyegetés fogalma, amely jogalapot adott Oroszországnak a művelet végrehajtására.
Ez az orosz hadsereg jelentős harctéri sikerei miatt következett be. De Oroszországnak számos teljesítetlen politikai célkitűzése marad, többek között a denazifikáció, a demilitarizáció, az állandó ukrán semlegesség, és a NATO egyetértése egy új európai biztonsági keretrendszerrel az Oroszország által a 2021 decemberi szerződésjavaslataiban felvázolt irányvonalak mentén. Ha Oroszország ebben a helyzetben leállítaná katonai műveletét, azzal politikai győzelmet engedne át Ukrajnának, amely azzal “nyer”, hogy nem veszít.
Harmadik fázis
Oroszország előtt álló kihívás tehát az, hogy miként határozza meg a harmadik fázis léptékét és hatókörét úgy, hogy megőrizze az első két fázisban érvényesített jogi alpját, ugyanakkor elegendő harci erőt gyűjtsön össze feladatai végrehajtásához.
Ezek közé tartozik szerintem a Zelenszkij-kormány megdöntése, és annak felváltása egy olyan kormánnyal, amely hajlandó és képes betiltani Sztepan Bandera ideológiáját. Ez magában foglalhatja egy katonai művelet elindítását Közép- és Nyugat-Ukrajnában, hogy teljesen megsemmisítse az ukrán hadsereg újjáalakult elemeit a túlélő neonáci kötődésű erőkkel együtt.
A dolgok jelenlegi állása szerint Oroszország akcióit az orosz Duma, vagyis a parlament által Putyinnak adott korlátozott jogi felhatalmazás alapján hajtja végre. E hatáskörök egyik legkorlátozóbb aspektusa az, hogy Oroszország haderőszerkezetét arra korlátozza, ami békeidőben összeállítható. A legtöbb megfigyelő úgy véli, hogy Oroszország lassan eléri annak a határát, amit ezektől a haderőktől kérhet.
Az ukrajnai orosz katonai műveletek bármilyen nagyszabású kiterjesztése, amely az Oroszország által az első és a második fázis során meghódított területeken túlmutatna, további erőforrásokat igényel, amelyeket Oroszország nehezen tudna összeszedni a békeidőben fennálló korlátok között.
Ez a feladat gyakorlatilag lehetetlenné válna, ha az ukrajnai konfliktus átterjedne Lengyelországra, Dnyeszteren túli területekre, Finnországra és Svédországra.
Csak Oroszország vezetői dönthetnek arról, hogy mi a legjobb Oroszország számára, vagy hogy mit tartanak katonailag életképesnek. De a lejárt jogi mandátum, a teljesítetlen politikai célok, valamint a harci műveletek hatókörének és léptékének masszív kiterjesztésének lehetősége, amely esetleg egy vagy több NATO-tagállamra is kiterjedhet, együttesen arra utal, hogy Oroszországnak feltétlenül meg kell fogalmaznia a harmadik fázis küldetését, és azt, hogy miért van rá szüksége.
Ennek elmulasztása megnyitja a lehetőséget, hogy Oroszország olyan helyzetbe hozza magát, amelyben képtelen sikeresen lezárni egy olyan konfliktust, amelyet február végén úgy döntött, hogy kezdeményez.
Scott Ritter az amerikai tengerészgyalogság egykori hírszerző tisztje, aki a volt Szovjetunióban fegyverzetellenőrzési szerződéseket végrehajtva, a Perzsa-öbölben a Sivatagi Vihar hadművelet során és Irakban a tömegpusztító fegyverek leszerelésének felügyeletével foglalkozott.
A kifejtett nézetek kizárólag a szerző sajátjai, és nem feltétlenül tükrözik a Consortium News véleményét.
Forrás: Consortium New
Légy az első, aki hozzászól.